W razie pojawienia się problemów z korzystaniem z portalu prosimy o zapoznanie się z najczęściej zadawanymi pytaniami użytkowników (FAQ - to skrót od angielskiego zwrotu Frequently Asked Questions). Można je znaleźć w dwóch lokalizacjach:
na stronie głównej każdego WebEWIDa:
lub w panelu każdego portalu internetowego WebEWIDa:
PORTAL BRANŻYSTY
Portal Branżysty jest jednym z modułów internetowej aplikacji WebEWID służącym do zgłaszania nieprawidłowości w bazie GESUT prowadzonej przez ODGiK w myśl Prawa Geodezyjnego i Kartograficznego, Art. 28e, pkt 1.
Rozpoczecie pracy
Pracę z portalem należy rozpocząć od wejścia do Systemu e-Usług Publicznych Wydziału Geodezji oraz kliknięcia we wstążkę Portal Branżysty. Użytkownik zostanie poproszony o podanie nadanego przez ODGiK loginu i hasła w celu uwierzytelnienia się w systemie.
Po pozytywnym uwierzytelnieniu operatora zostanie otwarta strona główna portalu. Na tle mapy pojawia się Kartoteka obiektów GESUT.
W lewej części okna przeglądarki znajdują się pozycje menu umożliwiające otwarcie okna Kartoteki oraz okno listy zgłoszonych nieprawidłowości:
Wyszukiwanie obiektu GESUT
Aby wskazać nieprawidłowość dotyczącą konkretnego obiektu bądź potwierdzić zgodność treści jego atrybutów z bazą podmiotu władającego siecią, należy wejść do Kartoteki obiektów Gesut.
Przycisk powoduje otwarcie okna z kryteriami wyszukiwania po klasie obiektu, kodzie kartograficznym i innych atrybutach opisowych.
Drugim sposobem odszukania obiektu jest wskazanie w pobliżu obiektu punktu na mapie za pomocą narzędzia .
Potwierdzenie zgodności treści
Potwierdzenie zgodności treści atrybutów obiektu z bazy GESUT, ze stanem wynikającym z dokumentacji posiadanej przez podmioty władające siecią, dotyczy wybranego w Kartotece obiektu. Zgodność można potwierdzić w oknie Edycji obiektu GESUT dostępnego pod przyciskiem za pomocą przycisku
.
Kartoteka obiektów GESUT
Po wyszukaniu pożądanych obiektów w Kartotece, można wyświetlić ich atrybuty korzystając z zaznaczonej poniżej ikony.
Kartoteka pozwala na:
-
Stwierdzenie zgodności - po potwierdzeniu zgodności obiektu Operator może przejść do okna z nieprawidłowościami, w którym ma możliwość przesłania wniosku do TurboEWID.
-
Edycję - wykorzystując ikonę czerwnego plusa/minusa, Operator ma możliwość wprowadzenia zmian w atrybutach obiektu i jego aktualizację. Po zatwierdzeniu operacji w oknie kartoteki zmieni się status obiektu. Edycji na jednym obiekcie można dokonać kilkukrotnie.
-
Zgłoszenie nieprawidłowości - za pośrednictwem ikony z wykrzyknikiem. Po wprowadzeniu zgłoszenia należy przejśc do listy nieprawidłowości i przesłać ją do programu TurboEWID.
Zgłoszenie nieprawidłowości
Okno z listą nieprawidłowości
Jest dostępne w menu po lewej stronie.
Okno zawiera listę nieprawidłowości zgłoszonych przez zalogowanego Operatora.
Do momentu ich dalszego przesłania posiadają status: roboczy (stan przejściowy Zamawiającego nie jest widoczny w programie TurboEWID).
Za pomocą narzędzi można odpowiednio zarejestrować nieprawidłowość nie związaną z obiektem , edytować już zarejestrowaną nieprawidłowość
, przypiąć obiekt wybrany w Kartotece GESUT do nieprawidłowości
oraz odpiąć nieprawidłowość od obiektu
.
Nieprawidłowość może dotyczyć wybranego w Kartotece obiektu (w zakresie atrybutów lub geometrii) lub wskazanej lokalizacji na mapie bez powiązania z obiektem (np. braku obiektów w bazie ODGiK).
Nieprawidłowość dotycząca atrybutów
Po wybraniu i podświetleniu obiektu w Kartotece, można ją zgłosić w oknie Edycji obiektu GESUT dostępnego pod przyciskiem . Należy określić poprawne wartości atrybutów i nacisnąć przycisk
. Jeżeli chcemy wyczyścić atrybuty w oknie naciskamy przycisk
.
Nieprawidłowość dotyczącą geometrii obiektu
Po wybraniu i podświetleniu obiektu w Kartotece należy kliknąć przycisk . Pokaże się okno "Zgłoszenie nieprawidłowości do obiektu o ID: (...)":
Należy w nim określić lokalizację nieprawidłowości na obiekcie za pomocą przycisku , oraz opisać nieprawidłowość.
Załączniki należy dodać w "Dokumentacji cyfrowej".
UWAGA: W trakcie zatwierdzania nieprawidłowości może wystąpić komunikat "Brak uprawnień do modyfikacji SUT (...)" lub "Modyfikacja zabroniona, ponieważ obiekt nie należy do GESUT" co może oznaczać, że odpowiednio operator nie ma przyznanych odpowiednich uprawnień, a w drugim przypadku obiektu nie należy do bazy GESUT, bo np. jest jeszcze obiektem w modelu pojęciowym K1.
Nieprawidłowość dotycząca braku obiektu
Ten tryb zgłaszania nieprawidłowości umożliwia np. przesłanie informacji o braku obiektu w zaznaczonym miejscu na mapie. Odpowiednie narzędzie jest dostępne w oknie Lista nieprawidłowości, na którym wciśnięcie spowoduje otwarcie okna Zgłaszanie nieprawidłowości. Wypełnia się je tak samo jak podczas zgłaszania Nieprawidłowość dotycząca geometrii obiektu.
Przy wysyłaniu nieprawidłowości z listy należy wpisać sygnaturę dokumentu, opis oraz tryb.
Przed wysłaniem wniosku można wygenerować jego podgląd.
Podpisanie wniosku odbywa się przy pomocy Profilu Zaufanego (strona automatycznie przekieruje Użytkownika).
Po poprawnym podpisaniu i wysłaniu zgłoszenia zostaje utworzona sygnatura sprawy.
Po poprawnym wysłaniu nieprawidłowości Operator przechodzi do TurboEWID i wybiera z menu głównego pozycje GESUT > Rejestr zgłoszeń nieprawidłowości.
W wywołanym oknie "Rejestru zgłoszeń nieprawidłowości", migające ikony z flagi i koperty sygnalizuja wpłynięcie nowej zmiany/wiadomości.
Podstawowe narzędzia okna:
Po wywołaniu nieprawidłowości używając ikony czerwonego wykrzyknika, można wyświetlić atrybuty.
Ikony wrysowania zakresu, podglądnięcia zakresu oraz wrysowania zakresu nieprawidłowości jako płot zostają wyszarzone, jeśli wprowadzona nieprawidłowość nie ma zakresu i dokumentacji cyfrowej.
Aby zaakceptować/odrzucić zgłoszenie, należy zaznaczyć je lewym klawiszem myszy w oknie "Listy nieprawidłowości" i wybrać czerwoną ikonę plus/minus. Po wywołaniu okna edycji Operator może wprowadzić pożądany status.
Jeżeli wystąpiła zmiana w dokumentacji cyfrowej, należy z rozwijalnej listy dostępnych statusów wybrać opcję: "Wprowadzono zmiany do bazy GESUT".
Po nadaniu odpowiedniego statusu dla nieprawidłowości, Operator może go zobaczyć w Portalu Branżysty, gdzie z kolei ma możliwość wygenerowania i pobrania zgłoszenia zmian.