Przejdź do treści

W razie pojawienia się problemów z korzystaniem z portalu prosimy o zapoznanie się z najczęściej zadawanymi pytaniami użytkowników (FAQ - to skrót od angielskiego zwrotu Frequently Asked Questions). Można je znaleźć w dwóch lokalizacjach:

na stronie głównej każdego WebEWIDa:

img.png

lub w panelu każdego portalu internetowego WebEWIDa:

img.png


PORTAL BRANŻYSTY

Portal Branżysty jest jednym z modułów internetowej aplikacji WebEWID służącym do zgłaszania nieprawidłowości w bazie GESUT prowadzonej przez ODGiK w myśl Prawa Geodezyjnego i Kartograficznego, Art. 28e, pkt 1.


Rozpoczecie pracy

Pracę z portalem należy rozpocząć od wejścia do Systemu e-Usług Publicznych Wydziału Geodezji oraz kliknięcia we wstążkę Portal Branżysty. Użytkownik zostanie poproszony o podanie nadanego przez ODGiK loginu i hasła w celu uwierzytelnienia się w systemie.

Po pozytywnym uwierzytelnieniu operatora zostanie otwarta strona główna portalu. Na tle mapy pojawia się Kartoteka obiektów GESUT.

W lewej części okna przeglądarki znajdują się pozycje menu umożliwiające otwarcie okna Kartoteki oraz okno listy zgłoszonych nieprawidłowości:

img_209.png


Wyszukiwanie obiektu GESUT

Aby wskazać nieprawidłowość dotyczącą konkretnego obiektu bądź potwierdzić zgodność treści jego atrybutów z bazą podmiotu władającego siecią, należy wejść do Kartoteki obiektów Gesut.

img_210.png

Przycisk img.png powoduje otwarcie okna z kryteriami wyszukiwania po klasie obiektu, kodzie kartograficznym i innych atrybutach opisowych.

img_211.png

Drugim sposobem odszukania obiektu jest wskazanie w pobliżu obiektu punktu na mapie za pomocą narzędzia img.png.

img_212.png


Potwierdzenie zgodności treści

Potwierdzenie zgodności treści atrybutów obiektu z bazy GESUT, ze stanem wynikającym z dokumentacji posiadanej przez podmioty władające siecią, dotyczy wybranego w Kartotece obiektu. Zgodność można potwierdzić w oknie Edycji obiektu GESUT dostępnego pod przyciskiem img.png za pomocą przycisku img.png.

img_213.png


Kartoteka obiektów GESUT

Po wyszukaniu pożądanych obiektów w Kartotece, można wyświetlić ich atrybuty korzystając z zaznaczonej poniżej ikony.

img_217.png

Kartoteka pozwala na:

  • Stwierdzenie zgodności - po potwierdzeniu zgodności obiektu Operator może przejść do okna z nieprawidłowościami, w którym ma możliwość przesłania wniosku do TurboEWID.

  • Edycję - wykorzystując ikonę czerwnego plusa/minusa, Operator ma możliwość wprowadzenia zmian w atrybutach obiektu i jego aktualizację. Po zatwierdzeniu operacji w oknie kartoteki zmieni się status obiektu. Edycji na jednym obiekcie można dokonać kilkukrotnie.

  • Zgłoszenie nieprawidłowości - za pośrednictwem ikony z wykrzyknikiem. Po wprowadzeniu zgłoszenia należy przejśc do listy nieprawidłowości i przesłać ją do programu TurboEWID.


Zgłoszenie nieprawidłowości

Okno z listą nieprawidłowości

Jest dostępne w menu po lewej stronie.

img_218.png

Okno zawiera listę nieprawidłowości zgłoszonych przez zalogowanego Operatora. Do momentu ich dalszego przesłania posiadają status: roboczy (stan przejściowy Zamawiającego nie jest widoczny w programie TurboEWID). Za pomocą narzędzi można odpowiednio zarejestrować nieprawidłowość nie związaną z obiektem img.png, edytować już zarejestrowaną nieprawidłowość img.png, przypiąć obiekt wybrany w Kartotece GESUT do nieprawidłowości img.png oraz odpiąć nieprawidłowość od obiektu img.png.

Nieprawidłowość może dotyczyć wybranego w Kartotece obiektu (w zakresie atrybutów lub geometrii) lub wskazanej lokalizacji na mapie bez powiązania z obiektem (np. braku obiektów w bazie ODGiK).

Nieprawidłowość dotycząca atrybutów

Po wybraniu i podświetleniu obiektu w Kartotece, można ją zgłosić w oknie Edycji obiektu GESUT dostępnego pod przyciskiem img.png. Należy określić poprawne wartości atrybutów i nacisnąć przycisk img.png. Jeżeli chcemy wyczyścić atrybuty w oknie naciskamy przycisk img.png.

Nieprawidłowość dotyczącą geometrii obiektu

Po wybraniu i podświetleniu obiektu w Kartotece należy kliknąć przycisk img.png. Pokaże się okno "Zgłoszenie nieprawidłowości do obiektu o ID: (...)":

img_214.png

Należy w nim określić lokalizację nieprawidłowości na obiekcie za pomocą przycisku img_215.png, oraz opisać nieprawidłowość. Załączniki należy dodać w "Dokumentacji cyfrowej".

UWAGA: W trakcie zatwierdzania nieprawidłowości może wystąpić komunikat "Brak uprawnień do modyfikacji SUT (...)" lub "Modyfikacja zabroniona, ponieważ obiekt nie należy do GESUT" co może oznaczać, że odpowiednio operator nie ma przyznanych odpowiednich uprawnień, a w drugim przypadku obiektu nie należy do bazy GESUT, bo np. jest jeszcze obiektem w modelu pojęciowym K1.

Nieprawidłowość dotycząca braku obiektu

Ten tryb zgłaszania nieprawidłowości umożliwia np. przesłanie informacji o braku obiektu w zaznaczonym miejscu na mapie. Odpowiednie narzędzie jest dostępne w oknie Lista nieprawidłowości, na którym wciśnięcie img.png spowoduje otwarcie okna Zgłaszanie nieprawidłowości. Wypełnia się je tak samo jak podczas zgłaszania Nieprawidłowość dotycząca geometrii obiektu.

img_216.png


Przy wysyłaniu nieprawidłowości z listy należy wpisać sygnaturę dokumentu, opis oraz tryb.

img_219.png

Przed wysłaniem wniosku można wygenerować jego podgląd.

Podpisanie wniosku odbywa się przy pomocy Profilu Zaufanego (strona automatycznie przekieruje Użytkownika).

Po poprawnym podpisaniu i wysłaniu zgłoszenia zostaje utworzona sygnatura sprawy.


Po poprawnym wysłaniu nieprawidłowości Operator przechodzi do TurboEWID i wybiera z menu głównego pozycje GESUT > Rejestr zgłoszeń nieprawidłowości.

img_220.png

W wywołanym oknie "Rejestru zgłoszeń nieprawidłowości", migające ikony z flagi i koperty sygnalizuja wpłynięcie nowej zmiany/wiadomości.

img_221.png

Podstawowe narzędzia okna:

img_222.png

Po wywołaniu nieprawidłowości używając ikony czerwonego wykrzyknika, można wyświetlić atrybuty.

img_223.png

Ikony wrysowania zakresu, podglądnięcia zakresu oraz wrysowania zakresu nieprawidłowości jako płot zostają wyszarzone, jeśli wprowadzona nieprawidłowość nie ma zakresu i dokumentacji cyfrowej.

img_224.png

img_225.png

Aby zaakceptować/odrzucić zgłoszenie, należy zaznaczyć je lewym klawiszem myszy w oknie "Listy nieprawidłowości" i wybrać czerwoną ikonę plus/minus. Po wywołaniu okna edycji Operator może wprowadzić pożądany status.

img_226.png

Jeżeli wystąpiła zmiana w dokumentacji cyfrowej, należy z rozwijalnej listy dostępnych statusów wybrać opcję: "Wprowadzono zmiany do bazy GESUT".


Po nadaniu odpowiedniego statusu dla nieprawidłowości, Operator może go zobaczyć w Portalu Branżysty, gdzie z kolei ma możliwość wygenerowania i pobrania zgłoszenia zmian.