Przejdź do treści

Eksport/import rysunku

Eksportowanie to proces polegający na przekształceniu danych — w tym przypadku graficznych — do innego formatu, co umożliwia ich wykorzystanie w różnych programach (konwersja). Natomiast import to czynność polegająca na wczytaniu danych zapisanych w formatach pochodzących z innych aplikacji, która również wiąże się ze zmianą formatu pliku.

Aby wyeksportować rysunek, należy wybrać odpowiednią funkcję w menu "Dane" pod opcją "Eksport", dostosowując wybór do formatu docelowego, do którego chcemy zapisać grafikę.

Widok menu głównego programu - zakładka Dane

Do dyspozycji mamy takie formaty eksportu jak: dxf (zgodny z AutoCAD 2000) oraz DGN/RDL (używany przez MicroStation w wersji 7). Import rysunku odbywa się poprzez wybranie w menu "Dane" opcji "Import", gdzie wybieramy format pliku, z którego zamierzamy wczytać grafikę.

Eksport z pliku kcd do formatu dxf

Aby wyprowadzić dane graficzne z pliku kcd, na przykład takiego otrzymanego od ośrodka, należy najpierw otworzyć go w programie InterMAP. Następnie w menu "Dane" wybrać opcję Eksport, a dalej "Do DXF AutoCAD 2000". Po zakończeniu eksportu w tym samym folderze, gdzie zapisano plik dxf, pojawi się także plik o nazwie "kształty.shx". Ten plik musi znajdować się obok pliku dxf, aby programy takie jak AutoCAD mogły poprawnie wyświetlić style linii i symbole. Warto również mieć na uwadze, że format dxf nie przenosi atrybutów opisowych powiązanych z obiektami.

Import z dxf do pliku kcd

Operator, korzystając z głównego menu, wybiera kolejno Dane > Import > DXF AutoCAD 2000. Wówczas system otwiera okno dialogowe "Otwieranie", w którym operator lokalizuje i ładuje odpowiedni plik zapisany na dysku.

W zakładce "Ogólne" możliwe jest dostosowanie podstawowych ustawień dotyczących importowanego pliku DXF.

W sekcji "Wstawienie bloków" dostępne są następujące opcje:

  • Przekształć w symbol – sprawdza, czy nazwa bloku odpowiada nazwie symbolu (np. kod K1). Jeśli tak, blok jest konwertowany na symbol, zachowując przy tym oryginalny kąt obrotu zgodny z programem EwMapa. W przypadku importu z innej aplikacji symbol może zostać obrócony ze względu na różnice w definicjach bloków. Aby zweryfikować poprawność kątów obrotu, można wczytać plik jako referencję, zaznaczając opcję importu geometrii.

Wczytaj geometrię, rozbij – sprawdza, czy blok zawiera definicję geometryczną w pliku DXF i, jeśli tak, rozkłada go na poszczególne elementy składowe.

  • Przekształć w symbol pochodzący z eksportu KCD – konwertuje bloki pochodzące z eksportu KCD do formatu DXF na symbole. Jeżeli blok odnosi się do nieznanego symbolu, zostanie on zastąpiony symbolem "!!NULL", przedstawionym jako okrąg z pytajnikiem.

  • Przekształć w tekst – zmienia nierozpoznane bloki na tekst w formacie "blok: NazwaBloku".

W sekcji "Atrybuty bloków" można ustawić sposób wczytywania atrybutów:

  • Wczytaj wszystkie – wszystkie atrybuty, zarówno widoczne, jak i ukryte (opisowe), są konwertowane na tekst.

  • Wczytaj widoczne – konwertowane są tylko widoczne atrybuty, a niewidoczne są pomijane.

  • Pomiń wszystkie – żadne atrybuty bloków nie są importowane.

W obszarze "Atrybut, jako tekst" znajdują się opcje:

  • Wartość atrybutu – generuje tekst na podstawie wartości atrybutu.

  • Format – pozwala określić sposób wyświetlania atrybutu w formacie (ATR:nazwa=wartość).

Dodatkowo można wybrać opcję dołączania nazwy atrybutu do nazwy warstwy, dzięki czemu atrybut będzie przechowywany w nazwie warstwy.

Funkcja "Importuj tylko widoczne warstwy" umożliwia załadowanie wyłącznie tych obiektów, których warstwy są aktualnie widoczne.

Przycisk "Kolory" pozwala na przypisanie konkretnych kolorów do indeksów z pliku DXF.

W zakładce "Dokładność" użytkownik ma do dyspozycji trzy pola, które pozwalają dostosować gładkość łuków, okręgów i splajnów.

Zakładka "Filtr" umożliwia wybranie, czy podczas importu mają być pobierane tylko teksty podkreślone lub wszystkie.

Warto pamiętać, że prawidłowe wyświetlanie plików DXF w aplikacji wymaga obecności towarzyszącego pliku "kształty.shx".

Eksport do pliku GML

Wersja 10.1 aplikacji InterMAP pozwala na eksport obiektów do formatu GML. Eksport obejmuje nowe, zmienione oraz usunięte obiekty, zgodnie z modelem pojęciowym obowiązującym od 2021 roku.

Aby przeprowadzić eksport do pliku GML, mając otwarty rysunek przygotowany do modyfikacji, w którym dokonano zmian, należy z głównego menu wybrać kolejno Dane > Eksport > do GML z pliku do modyfikacji. System następnie wyświetli komunikat informujący operatora o zakresie obiektów, które zostaną wyeksportowane. Po potwierdzeniu przyciskiem "OK" pojawi się okno, w którym wskazuje się miejsce zapisu pliku GML.

Po wybraniu opcji "Zapisz" system zapyta, czy wyodrębnić poszczególne bazy danych w oddzielnych plikach.

Jeśli Operator zdecyduje się na "Tak", program utworzy pliki GML z podziałem na konkretne bazy danych, nadając im nazwy z dopiskami, np. "(...)_BDOT" lub "(...)_GESUT". W tym momencie pojawi się także komunikat o powodzeniu eksportu oraz o ewentualnych błędach.

Ważna uwaga dotyczy usuwania obiektów powiązanych z budynkiem: przed ich skasowaniem należy upewnić się, że mają one prawidłową relację z danym budynkiem. Jeśli taka relacja nie istnieje, trzeba ją nałożyć, gdyż w przeciwnym razie powiązane elementy nie zostaną uwzględnione podczas eksportu do GML.

Aby powiązać obiekt z budynkiem, należy:

  • z panelu narzędzi „Ewidencja” wybrać odpowiednie narzędzie do łączenia,

  • kliknąć lewym przyciskiem myszy na element dodatkowy budynku,

  • następnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na numer ewidencyjny budynku, z którym chcemy powiązać obiekt,

  • potwierdzić operację, klikając prawym przyciskiem myszy, co zakończy proces łączenia.

Gdy powiązanie zostanie poprawnie wykonane, element dodatkowy będzie podświetlany na czerwono razem z budynkiem, np. podczas podświetlania informacji o budynku.