Przejdź do treści

W razie pojawienia się problemów z korzystaniem z portalu prosimy o zapoznanie się z najczęściej zadawanymi pytaniami użytkowników (FAQ - to skrót od angielskiego zwrotu Frequently Asked Questions). Można je znaleźć w dwóch lokalizacjach: na stronie głównej każdego WebEWIDa lub w panelu każdego portalu internetowego WebEWIDa.

Widok miejsca w którym znajduje się ikonka FAQ


PORTAL GEODETY

Portal Geodety jest oprogramowaniem internetowym realizującym tzw. e-usługę obsługi zgłoszeń prac geodezyjnych wraz z zamawianiem, opłacaniem i pobieraniem materiałów geodezyjnych potrzebnych geodetom do tych prac. Portal geodety jest zintegrowany z portalem mapowym WebEWID, dzięki czemu w tle mamy cały czas dostęp do mapy powiatu. Okno portalu geodety prezentuje wszystkie prace geodezyjne zalogowanego geodety i daje możliwość dodawania, edytowania i usuwania prac geodezyjnych. Podzielono go na dwie części: prace przyjęte oraz prace oczekujące - dostępne odpowiednio w zakładce 1 i 2. W przypadku zgłoszeń bezpośrednich, widoczna jest tylko zakładka prace przyjęte.

Dodatkową funkcjonalnością jest możliwość włączenia "Rezerwacji numerów działek" przez Portal Geodety.

Widok okna portalu geodety z zaznaczonymi zakładkami

  1. Prace przyjęte
  2. Prace oczekujące
  3. Rezerwacja numerów działek przez Portal Geodety

Prace przyjęte

Zakładka "Prace przyjęte" zawiera wykaz wszystkich prac geodezyjnych zatwierdzonych do wykonania przez Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. W widoku głównym znajduje się spis wszystkich prac geodezyjnych zestawionych tabelarycznie, posortowanych wg. daty zgłoszenia. Tabela zawiera informacje dotyczące m.in.: ID pracy, oznaczenia nieruchomości, cel pracy, dat (zgłoszenia, przyjęcia), przewidywanego zakończenia pracy czy też statusu. Dodatkowo każda praca oznaczona jest kolorem w zależności od statusu jaki obecnie posiada:

Kolor szary prace bez wniesionych opłat za materiał

Kolor czerwony prace z przekroczonym terminem zakończenia

Kolor beżowy prace z przesłanym wnioskiem o zaniechanie

Kolor zielony prace zakończone

Widok okna portalu geodety


Dodanie nowego zgłoszenia

Po kliknięciu przycisku Ikona czerwonego plusa pojawia się okno zgłoszenia pierwotnego. Aby zgłoszenie zostało wysłane poprawnie należy upewnić się, czy miejscowy Ośrodek Dokumentacji posiada w swojej bazie geodetę uprawnionego, którego chcemy wskazać w zgłoszeniu.

Widok okna zgłoszenia pierwotnego

Należy uzupełnić formularz zgłoszenia. Pola oznaczone kolorem niebieskim są OBLIGATORYJNE.

W celu zidentyfikowania zakresu pracy lub wskazania działek, na których będzie się toczyć praca, należy użyć paletki:

Widok okna w którym definiuje się położenie obszaru zgłoszenia

Istnieje możliwość dodania działki wyszukując ją w kartotece za pomocą przycisku Ikona czerwonego plusa lub dodania działki poprzez wskazanie jej na mapie Ikona umożliwiająca dodanie działki wprost z mapy.

Widok okna umożliwiającego wyszukanie działek po atrybutach

Możemy również narysować zakres, jakim ma być objęta praca Ikona dodania działki przez zakres, a także dokonać jego modyfikacji Ikona modyfikacji zakresu. Przycisk Ikona wybrania zakresu z wybranej działki służy do stworzenia zakresu z wybranej działki (istnieje również możliwość stworzenia zakresu z działki powiększonego o zadany bufor - wystarczy wpisać wartość bufora w metrach w przeznaczonym do tego polu). Naciskając przycisk Ikona arkusza podzielonego na sekcje możemy utworzyć zakres z arkusza o zadanej skali i formacie. Przyciskiem lupy możemy podejrzeć wybrany zakres lub działkę, a czerwonym minusem usuwamy zaznaczoną pozycję. Przyciski Ikony wczytania zakresu do lub z pliku TXT oraz WKT służą odpowiednio do wczytania oraz zapisu zakresu do pliku tekstowego w formacie WKT.

UWAGA: Narysowany zakres musi być topologiczny (boki nie mogą się przecinać). W zgłoszeniu nie ma również możliwości dodania więcej niż jednego zakresu, a działki definiowane w zgłoszeniu muszą do siebie przylegać.

Można również wnioskować o etapowanie pracy podając ilość operatów, które planujemy złożyć do danej pracy.

Widok opcji do wybrania

Po wypełnieniu formularza klikamy 'Wyślij zgłoszenie'. Może się zdarzyć, że na danym obszarze są już prowadzone inne prace geodezyjne. Wówczas pojawi się komunikat: "Inne prace na działkach":

Widok okna z wylistowanymi innymi pracami trwającymi w zakresie pracy

Po wysłaniu zgłoszenia (w przypadku zgłoszeń pośrednich), praca geodezyjna umieszczona jest w zakładce "Prace oczekujące". W momencie, kiedy Urząd zaakceptuje internetowe zgłoszenie pracy geodezyjnej zostaje nadany numer KERG oraz praca zostaje umieszczona w zakładce "Pracach przyjęte". W "Dokumentach z ODGIK" można znaleźć pliki przygotowane przez pracownika z urzędu. Aby przejść do listy dokumentów należy wybrać ikonę: Ikona z napisem Dok.

W przypadku zgłoszeń bezpośrednich, akceptowanie prac następuje automatycznie i od razu trafiają one do zakładki "Prace przyjęte". Opłata zostaje automatycznie stworzona (zakładka "Opłaty" w dolnej części panelu) i zostają wygenerowane zamówione materiały - ikona Ikona z napisem Dok.


Zamówienie na materiały

Po wysłaniu zgłoszenia i dokonaniu opłaty ryczałtowej, geodeta ma wgląd do wszystkich materiałów w zakresie zgłoszonej przez siebie pracy.

Dodatkowo, jeśli geodeta chce skorzystać z zamówienia pliku GML lub KCD z danymi, może to zrobić przyciskiem Ikona z napisem 'Zam' i czerwonym plusem.


Kartoteka punktów osnowy

Po kliknięciu "Dodaj" pojawi się nam "Kartoteka punktów osnowy":

Widok okna kartoteki punktów osnowy

Podstawowe narzędzia:

Ikona niebieskiego plusa - pozwala wyszukać nowy punkt osnowy w bazie,

Ikona dodania punktów z mapy - pozwala na dodanie na listę punktów poprzez wskazanie na mapie,

Ikona niebieskiego minusa - usuwa zaznaczony punkt osnowy z listy,

Ikona niebieskiego znaku X - usuwa wszystkie punkty z listy,

Ikona dwóch okienek zaznaczonych markerami - zaznacza wszystkie pozycje jednocześnie,

Ikona z napisem +z0s - powoduje wyświetlenie punktów już zamówionych (pozycje podświetlają się na niebiesko),

Ikona szarej lupy - pozwala podglądnąć położenie punktu na mapie (zaznaczenie po przesunięciu mapy zniknie),

Ikona szarego długopisu - pozwala wrysować punkt na mapę (opcja podobna do podglądu, z tą różnicą, że zaznaczenie nie zniknie po przesunięciu mapy),

Ikona dwóch kół zębatych - wyświetla informacje o aktualnym układzie współrzędnych poziomych i wysokości,

Ikony menu: szczegóły, punkty kierunkowe, połączenia oraz ekscentry - przyciski pozwalają kolejno na: wyświetlenie szczegółów wybranej pozycji, punktów kierunkowych, połączeń punktów, ekscentrów (wyświetlanie tych informacji jest uzależnione od informacji zawartych w bazie danych PODGiK),

Ikona drukarki - pozwala na generowanie raportów: pełnej informacji o punktach (informacja oraz opis topograficzny) lub zapisania informacji o punktach do pliku tekstowego,

Ikona aparatu - uruchamia okno dokumentacji cyfrowej (jeśli taka dokumentacja jest dołączona do wybranego punktu):

Widok okna dokumentacji cyfrowej

Klikając Ikona niebieskiego plusa można wyszukać inne punkty osnowy. Pojawia się okno selekcji w którym należy ustalić za pomocą jakich kryteriów będziemy chcieli wyszukać odpowiednie punkty. Jeżeli chcielibyśmy, aby do listy zostały dodane wszystkie punkty w określonym buforze od zakresu naszej pracy geodezyjnej, to musimy określić "wielkość bufora", np.: 300m, a następnie klikamy "Dodaj", który powoduje dodanie punktów do listy.

Przycisk "Czyść" powoduje wyczyszczenie wybranych kryteriów.

Widok okna selekcji punktów osnowy w zakresie pracy


Dokumentacja w zakresie pracy

Dokumentację w zakresie pracy oraz dokumentację powiązana z pracą znajdziemy pod ikoną Ikona szarego aparatu oraz zaznaczonego obszaru.

Po wybraniu tej opcji pojawia się okno, w którym pokazują się zeskanowane materiały podpięte do prac geodezyjnych oraz dokumenty składowe operatów. Na liście pojawiają się tylko materiały w zakresie zgłoszonej pracy geodezyjnej. Wykorzystując odpowiednie filtry można znaleźć odpowiednie dokumenty, przeglądać je lub pobrać do siebie na komputer.

Widok okna dokumentacji w zakresie pracy oraz dokumentacji powiązanej z pracą nieprawną


Przesłanie wniosku o zaniechanie pracy

W celu zaniechania zgłoszonej wcześniej pracy należy wybrać przycisk Ikona czerwonego kółka ze znakiem X w środku. Po jego naciśnięciu pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie. Po jego zaakceptowaniu prośba o zaniechanie zostaje wysłana do PODGiK.

Widok okna potwierdzającego zaniechanie pracy

Komunikat potwierdzający wysłanie wniosku wyświetli się w prawym górnym rogu.


Lista zgłoszeń uzupełniających

Chcąc wyświetlić listę wysłanych zgłoszeń uzupełniających do konkretnej pracy oraz sprawdzić ich status klikamy przycisk Ikona z napisem: ZU. Z poziomu okna "Zgłoszenie uzupełniające do prac" mamy możliwość dodania nowego zgłoszenia uzupełniającego do danej pracy Ikona czerwonego plusa, wydrukowania go (po zatwierdzeniu przez ośrodek) oraz sprawdzenia szczegółów zgłoszenia uzupełniającego.

Widok okna listy zgłoszeń uzupełniających do pracy


Dodanie zgłoszenia uzupełniającego

Po kliknięciu czerwonego plusa pojawia się nam okno "Zgłoszenia uzupełniającego", w którym możemy dokonać: zwiększenie obszaru objętego tym zgłoszeniem o obszar bezpośrednio do niego przyległy, wydłużenie przewidywanego terminu przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zbiorów danych lub dokumentów, zmianę kierownika zgłoszonych prac geodezyjnych, zgłoszenie wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych lub ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, o ile prace te są niezbędne do realizacji celu zgłoszonych prac geodezyjnych.

Przy zgłoszeniu uzupełniającym można również wnioskować o etapowanie pracy geodezyjnej.

Widok okna zgłoszenia uzupełniającego do pracy

Przyciskiem Ikona czerwonego plusa wywołujemy okno do wprowadzenia zmian, a następnie w odpowiednich polach wprowadzamy odpowiednie zmiany.

Widok okna zgłoszenia uzupełniającego

Zmiany zatwierdzamy klikając "Wyślij zgłoszenie"..

Po wysłaniu zgłoszenia wyświetli się lista zmian wraz ze statusem zgłoszenia.

Jeżeli nowy zakres przekroczy odpowiednią powierzchnię, może to spowodować wygenerowanie kolejnego dokumentu obliczenia opłaty, który należy opłacić.


Opłaty

Informacja o wystawionym DOO widnieje w zakładce "Opłaty" w dolnej części portalu. Należną kwotę możemy opłacić za pomocą płatności elektronicznych – korzystając z przycisku Ikona przekierowująca do opłat online.

W innym przypadku możemy skorzystać z ikony Ikona aparatu, która pozwala na dołączenie do dokumentacji pracy potwierdzenia przelewu.

Widok części okna głównego portalu geodety związanego z opłatami i protokołem uzgodnienia


Płatności elektroniczne

Aby dokonać opłaty za materiały należy kliknąć przycisk Ikona przekierowująca do opłat online. Wyświetla się okno zawierające listę wszystkich opłat.

Widok okna płatności elektronicznych do zapłaty

Zaznacz rachunek/rachunki (gdy chcemy zaznaczyć kilka rachunków jednocześnie trzymamy klawisz Ctrl i wybieramy pozycje), następnie kliknij "Opłać". Nastąpi przekierowanie na stronę, na której należy wybrać sposób płatności.

W przypadku, gdy transakcja z jakiegoś powodu nie zostanie zakończona opłata znajdzie się w zakładce "Trwające".

Aby ją zrealizować należy ją zaznaczyć, a następnie kliknąć "Anuluj transakcję" (wówczas opłata wróci do zakładki "Do zapłaty") i wykonać powyższe czynności ponownie.

Prace opłacone wyświetlają się na liście przyjętych prac na kolor zielony. Dla takich prac można pobrać materiały z Dokumentacji z ODGIK. Aby to zrobić należy zaznaczyć opłaconą pracę i wybrać ikonę: Ikona z napisem Dok.

Użytkownik w każdej chwili może zamówić ponownie materiały w zakresie pracy.


Dokumenty z Urzędu

Ikona z napisem: DW - przycisk powoduje otwarcie okna, w którym zapisane są wygenerowane dla geodety dokumenty.

Widok okna dokumentacji wychodzącej z Ośrodka dla pracy

Pozycje oznaczone kolorem to dokumenty zablokowane do pobierania, z powodu braku wniesionej opłaty. Po opłaceniu materiałów możliwe jest ich pobranie (zaznaczamy pozycję, a następnie klikamy przycisk Ikona strzałki w dół) lub podglądnięcie Ikona kartki dokumentu.


Kartoteka punktów osnowy

Przycisk Ikona z napisem: Osn otwiera nam okno "Kartoteki punktów osnowy", w którym mamy możliwość podglądu wszystkich punktów osnowy. Funkcjonalność kartoteki została szerzej opisana w instrukcji dodawania nowego zgłoszenia.


Udostępnianie danych PZGiK

Ikona aparatu - przycisk uruchamia okno dokumentacji w zakresie pracy, pozwala odszukać całą zeskanowaną dokumentację, której zakresy przecinają się z zakresem wybranej pracy geodezyjnej. Można odszukać wybrane dokumenty w ośrodkach, które mają utworzoną dokumentację cyfrową wszystkich operatów w postaci dokumentów składowych tych operatów.

Widok okna dokumentacji w zakresie pracy oraz dokumentacji powiązanej z pracą

Skany dokumentów można znaleźć w poszczególnych zakładkach. Zaznaczone pliki można również zapisać na dysk. W górnej części okna znajduje się filtrowanie po celu pracy: prawym lub nieprawym.

Geodeta może podglądać (Ikona kartki dokumentu) lub pobierać wyszukane pliki (Ikona strzałki w dół), a następnie ocenić ich przydatność dla swojej pracy geodezyjnej.

W oknie Op, gdzie znajduje się lista wszystkich operatów w zakresie danej pracy, jest również informacja, czy dana praca posiada skan dokumentu.

Okno operatów w zakresie pracy prawnej


Załączniki do pracy

Ikona aparatu - dodanie dokumentacji dla pracy umożliwia załączenie zewnętrznego pliku z wybranej przez nas lokalizacji w okienku widocznym poniżej. Z rozwijalnego menu mamy możliwość wyboru rodzaju załączanej dokumentacji, tj.: akty notarialne, mapy zasadnicze, pliki dgn, dwg i inne.

Widok okna z wylistowanymi załącznikami do pracy

Przycisk Ikona czerwonego plusa powoduje otwarcie okna dodawania plików:

Widok okna określenia atrybutów wysyłanego pliku

Przycisk Ikona z napisem: Dodaj pliki umożliwia wyszukanie plików na dysku i dodanie ich do listy. Po dodaniu do listy wybieramy rodzaj dokumentu, następnie klikamy przycisk Ikona z napisem: Prześlij, który powoduje dodanie go do listy Dokumentacji cyfrowej załączanej do pracy.

Pozostałe narzędzia:

Ikona czerwonego minusa - powoduje usunięcie zaznaczonego dokumentu z listy dokumentacji cyfrowej,

Ikona strzałki w dół - umożliwia pobranie zaznaczonego dokumentu,

Ikona dwóch kwadratów zaznaczonych markerami - zaznacza wszystkie rekordy z listy,

Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania - przyciski umożliwiające odpowiednio podgląd zakresu oraz wrysowanie zakresu.


Podglądnij zakres oraz Wrysuj zakres

Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania - przyciski powodują odpowiednio Podgląd zakresu pracy oraz Wrysowanie zakresu pracy na mapę. Przy opcji podglądu zaznaczenie obiektu znika po przesunięciu mapy lub zmiany skali, przy opcji wrysowania jest widoczne mimo zmiany widoku mapy.


Szczegóły pracy geodezyjnej

Ikona z napisem: Sz - szczegóły pracy pozwalają wyświetlić dodatkowe informacje danej pracy geodezyjnej, tj.: ID pracy, wykonawca, zakres czy data zgłoszenia.


Inne prace trwające w zakresie pracy

Ikona z napisem: Pr - przycisk powoduje wyświetlenie informacji o innych pracach prowadzonych na działkach:

Widok okna innych prac trwających w zakresie pracy

Po zaznaczeniu konkretnej pozycji mamy możliwość wyświetlenia dodatkowych informacji o pracy Ikona z napisem: Sz, wyświetlenia dokumentacji cyfrowej do pracy Widok okna czarnego aparatu, a także podejrzeć lub wrysować na mapę jej zakres Widok ikony z zakresem i lupą oraz ikony z zakresem i ołówkiem oraz sprawdzić jakie działki obejmuje ten operat Widok ikony z napisem Dlk.


Operaty w zakresie pracy

Ikona z napisem: Op - znajdowanie operatów przez zakres dostępne jest z poziomu poniższego okna:

Widok okna z wylistowanymi operatami w zakresie pracy

Po zaznaczeniu konkretnej pozycji mamy możliwość wyświetlić szczegóły danego operatu (Ikona z napisem: Sz), podgląd lub wrysowanie zakresu operatu (Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania) oraz wyszukania innych operatów według zadanych kryteriów (Ikona lornetki). Dokumentacja operatu oraz dokumentacja składowa znajduje się w dolnej części okna w dwóch zakładkach, gdzie również istnieje możliwość dodania wybranego dokumentu do materiałów zamówionych.


Uzgodnienia projektowe w zakresie pracy

Ikona z napisem: UDP - przycisk powoduje wyświetlenie okna z listą uzgodnień projektowych w zakresie pracy

Widok okna z wylistowanymi uzgodnieniami projektowymi w zakresie pracy

Po zaznaczeniu konkretnej pozycji możemy wyświetlić szczegóły danego uzgodnienia (Ikona z napisem: Sz), jego dokumentację cyfrową (Ikona aparatu) oraz podglądnąć lub wrysować zakres uzgodnienia (Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania).


Inne materiały w zakresie pracy

Ikona z napisem: InM - przycisk powoduje wyświetlenie okna z listą innych materiałów w zakresie pracy:

Widok okna z wylistowanymi innymi materiałami w zakresie pracy

Po zaznaczeniu konkretnej pozycji możemy wyświetlić szczegóły danego materiału (Ikona z napisem: Sz) oraz podglądnąć lub wrysować zakres materiału (Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania). Dokumentacja cyfrowa operatu znajduje się w dolnej części okna. Mamy możliwość pobrać lub podglądnąć dany materiał (Ikona strzałki w dół Ikona kartki dokumentu) - w przypadku, gdy nie jest on opłacony pojawi się na nim znak wodny informujący o braku licencji, podglądnąć lub wrysować jego zakres (Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania).


Mapy w zakresie pracy

Ikona z napisem: Map - przycisk wyświetla listę map dostępnych w zakresie pracy

Widok okna z wylistowanymi mapami analogowymi w zakresie pracy

Dokumentacja cyfrowa znajduje się w dolnej części okna. Mamy możliwość pobrania lub podglądnięcia danego dokumentu (Ikona strzałki w dół Ikona kartki dokumentu) - w przypadku, gdy nie jest on opłacony pojawi się na nim znak wodny informujący o braku licencji, podglądnąć lub wrysować w jego zakres (Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania).


Informacja z Ośrodka

Ikona z literą i - wyświetla komunikaty ogólne dla portalu, np.:

Widok okna z wyświetlonymi informacjami z Ośrodka


Komunikator

Narzędzie komunikatora składa się z dwóch elementów:

Ikona szarej koperty z czerwonym napisem: NEW - oznacza, że użytkownik ma nieprzeczytane wiadomości; po kliknięciu wyświetla listę prac, których one dotyczą:

Widok okna z listą nowych wiadomości dla komunikatora

Po zaznaczeniu pozycji klikamy "Odczytaj" i tym samym przenosimy się do okna komunikatora:

Ikona szarej koperty - oznacza, że użytkownik nie ma żadnych nowych wiadomości,

Ikona niebieskich chmurek dialogowych - wyświetla okno rozmowy dla zaznaczonej pracy; na czerwono zaznaczone są wiadomości z PODGiK, a na niebiesko wiadomości wysłane przez geodetę:

Widok okna z listą komunikatów dla pracy


Zamówienie pliku KCD do modyfikacji

Ikona z napisem: Mod - przycisk otwiera okno z zamówieniem.

Przycisk Ikona czerwonego plusa powoduje złożenie zamówienia.

Widok okna dodawania zamówienia na plik do modyfikacji


Zakończenie pracy

Ikona z napisem: Zak - umożliwia przesłanie do PODGiK informacji o zakończeniu wybranej pracy

Widok okna zakończenia pracy

Po zaznaczeniu odpowiednich opcji klikamy przycisk "Wyślij". W prawym górnym rogu wyświetli się komunikat "Wysłano informację o zakończeniu pracy".


Zawiadomienie o wykonaniu prac

Aby złożyć zawiadomienie o wykonaniu zgłoszonej pracy geodezyjnej należy zaznaczyć pracę na liście i wybrać ikonę Ikona z napisem: eOp. Wyświetli się okno "Operaty do pracy".

Widok okna operatów do pracy

Następnie należy dodać nowy operat i podłączyć do niego plik operatu w .pdf oraz plik .gml.

Widok okna dodawania operatów z zaznaczoną ikoną plusa i opcją dodawania plików

Widok okna określania atrybutów plików

Po dodaniu odpowiednich plików należy kliknąć przycisk "Prześlij".

Przy przekazaniu wyników prac geodezyjnych należy zaznaczyć zakres baz danych. Zakończenie pracy można zmienić na częściowe pod warunkiem, że zostało uzgodnione etapowanie pracy geodezyjnej.

Widok okna operatów do pracy i okna przekazania wyników zgłoszonych prac geodezyjnych

W zakładce "eOp" można śledzić status operatu. Jeżeli zostanie on zwrócony wraz z negatywnym protokołem, to będzie można załączyć poprawione pliki i przekazać wyniki prac geodezyjnych wysyłając je ponownie.


Wyszukiwanie poprzez kryteria

Ikona lornetki - przycisk umożliwia selekcję prac geodezyjnych

Widok okna wyszukiwania prac geodezyjnych

Można także wyszukać pracę znając numer opłaty.

Znaki "%" umieszczone po obu stronach pola "Wykonawca" pozwalają na wyszukiwanie po fragmencie nazwy.

W przypadku prac, które zostały już zakończone (nie wyświetlają się na liście wszystkich prac), możemy je wyszukać zaznaczając opcję:

Widok okna wyświetlenia prac zakończonych zaznaczonych markerem

Po wypełnieniu kryteriów klikamy przycisk "Szukaj".


Operat elektroniczny

Narzędzie "Operaty do pracy" Ikona z napisem: eOp umożliwia skompletowanie, a następnie przesłanie do ODGiK operatu w formie elektronicznej.

Procedura działania:

Klikamy przycisk Ikona z napisem: eOp, pojawia nam się okno "Operaty do pracy XXXX.XXX.XXXX"

Widok okna z wylistowanymi operatami do pracy w trakcie kompletowania

Aby dodać nowy operat klikamy przycisk w górnej części okna Ikona czerwonego plusa. Pojawia nam się okno kompletowania operatu. Do operatu obowiązkowo musi być dołączony plik, który w rodzaju będzie miał wpisany "operat techniczny".

Widok okna określania atrybutów plików

Pod przyciskiem Ikona z literą i mamy informacje w jaki sposób nazywać pliki, aby aplikacja na podstawie nazwy dopasowała rodzaj dokumentu.

Po skompletowaniu listy zamykamy okno kompletowania, powracając tym samym do listy operatów do pracy.

Nasz operat ma status oczekujący. Jeżeli chcemy dodać jeszcze dodatkowe pliki do operatu, należy kliknąć ikonę czerwonego plusa w zakładce "Plik operatu i pliki danych". Po skompletowaniu operatu zaznaczamy go, a następnie klikamy "Wyślij". Pojawi się komunikat oznaczenia zakończenia pracy.

Widok okna przekazania wyników zgłoszonych prac geodezyjnych

Po zaznaczeniu odpowiednich opcji klikamy "Wyślij". Nasz operat otrzymuje status "wysłany". W tym momencie oczekujemy na weryfikację z Urzędu. Po przyjęciu do weryfikacji - przyjmuje status "przyjęty do weryfikacji".

WERYFIKACJA POZYTYWNA:

W momencie pozytywnej weryfikacji status operatu zmienia się na "zweryfikowany pozytywnie", a po przyjęciu do zasobu "przyjęty do zasobu".

WERYFIKACJA NEGATYWNA:

W momencie negatywnej weryfikacji status operatu zmienia się na "zwrócony przez ODGiK". W zakładce "Protokoły weryfikacji" przesłany zostaje protokół weryfikacji, w którym mamy wyszczególnione powody zwrotu.

Operat zwrócony możemy edytować:

Zaznaczamy operat zaznaczony na czerwono ze statusem "zwrócony przez ODGiK".

Podmieniamy pliki operatu na te, które poprawiliśmy lub które ośrodek wskazał nam do poprawy.

Zaznaczamy zwrócony operat, a następnie klikamy "Wyślij" (status zmienia się na "złożony po poprawie").

Po powyższych krokach ponownie następuje procedura weryfikacji. Operat w momencie przyjęcia do zasobu otrzyma status "przyjęty do zasobu".


Wniosek o zdalną aktualizację EGiB - włączane tylko na życzenie Urzędu

W oknie "Portal Geodety" wybieramy pracę geodezyjną, dla której chcemy złożyć wniosek o zdalną aktualizację (musi posiadać określony cel pracy).

Widok okna portalu geodety

Następnie składamy wniosek o zdalną aktualizację dla wskazanej pracy geodezyjnej.

Widok okna wniosku o zdalną aktualizację bazy danych i okno dla nowego wniosku

Przed złożeniem wniosku można sprawdzić jak będzie on wyglądał. W tym celu należy wybrać ikonę "Podgląd wniosku". Jeżeli wszystkie informacje się zgadzają można wysłać wniosek.

Użytkownik zostanie automatycznie przekierowany na stronę na której należy podpisać wniosek profilem zaufanym.

Widok okna do złożenia e-podpisu

Po poprawnym podpisaniu wniosku należy wrócić na zakładkę "Portal Geodety". Wniosek pojawi się na liście, gdzie po obsłużeniu go w urzędzie zostanie nadana sygnatura sprawy.

Dokument potwierdzający przyznanie uprawnień zostanie podłączony pod odpowiednią sprawę. Znajduje się on w zakładce "Dok", gdzie mamy możliwość pobrania wskazanego dokumentu na komputer użytkownika.

Widok okna wniosku o zdalną aktualizację bazy danych


Prace oczekujące

Zakładka "Prace oczekujące" zawiera wykaz wszystkich prac geodezyjnych, które oczekują zatwierdzenia przez Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. W widoku głównym znajduje się spis wszystkich prac geodezyjnych zestawionych tabelarycznie, posortowanych według daty zgłoszenia. Tabela zawiera informacje dotyczące m.in.: numeru u wykonawcy, oznaczenia nieruchomości, daty zgłoszenia, przewidywanego zakończenia pracy, zakresu pracy czy informacji przysłanych z PODGiK dla geodety.

Widok okna portalu geodety


Dodanie nowego zgłoszenia

Po kliknięciu przycisku Ikona czerwonego plusa pojawia się okno zgłoszenia pierwotnego. Działanie przycisku i schemat postępowania jest identyczny jak w zakładce Prace przyjęte.


Usunięcie zgłoszenia oczekującego

W celu usunięcia dodanej wcześniej pracy, która nie została jeszcze przyjęta służy przycisk Ikona czerwonego minusa. Po jego naciśnięciu pojawi się komunikat z zapytaniem o usunięcie wybranego zgłoszenia.

Widok ona potwierdzenia usunięcia zgłoszenia

Po zatwierdzeniu praca zostanie usunięta z listy (konieczne do tego jest uprawnienie do usuwania prac geodezyjnych, które nadaje administrator aplikacji).


Edycja zgłoszenia oczekującego

Edycja złożonego zgłoszenia oczekującego możliwa jest po naciśnięciu przycisku modyfikacji Ikona czerwonego znaku plus/minus. Możliwa jest zmiana wszystkich danych oprócz zmiany zakresu. W przypadku pomyłki w zakresie należy dokonać ponownego zgłoszenia pracy.


Komunikator

Narzędzie komunikatora działa tak samo jak w sekcji Prace przyjęte.

Ikona z napisem: Sz - wyświetla szczegóły aktualnie zaznaczonej pracy oczekującej,

Ikona lupy oraz ikona długopisu do wrysowania - przyciski służą odpowiednio do podglądu lub wrysowania zakresu pracy oczekującej,

Ikona dwóch podążających za sobą po kole czarnych strzałek na białym tle - przycisk służący do odświeżenia wyświetlanych danych.


Rezerwacja numerów działek przez Portal Geodety

Aby zarezerwować numery działek należy wskazać działkę lub działki na liście działek wybranych dla konkretnej pracy geodezyjnej.

Widok okna portalu geodety

Następnie wybrać jedną z dostępnych pod działką opcji, podając odpowiednio na ile wskazana działka ma być dzielona lub na ile działek wskazane działki mają być dzielone po scaleniu:

Ikony do ustalenia podziału działki

Pojawi się okno podsumowujące wniosek, gdzie należy sprawdzić poprawność ilości działek dla stanu przed i po.

Widok okna podsumowania zmian

Po wysłaniu wniosku rezerwacja będzie widoczna w portalu.

Widok okna portalu geodety