Przejdź do treści

W razie pojawienia się problemów z korzystaniem z portalu prosimy o zapoznanie się z najczęściej zadawanymi pytaniami użytkowników (FAQ - to skrót od angielskiego zwrotu Frequently Asked Questions). Można je znaleźć w dwóch lokalizacjach: na stronie głównej każdego WebEWIDa lub w panelu każdego portalu internetowego WebEWIDa.

Widok miejsca w którym znajduje się ikona FAQ


PORTAL BRANŻYSTY

Portal Branżysty jest jednym z modułów internetowej aplikacji WebEWID służącym do zgłaszania nieprawidłowości w bazie GESUT prowadzonej przez Urząd w myśl Prawa Geodezyjnego i Kartograficznego, Art. 28e, pkt 1.


Rozpoczęcie pracy

Pracę z portalem należy rozpocząć od wejścia do Systemu e-Usług Publicznych Wydziału Geodezji oraz kliknięcia w kafel "E-usługa dla Gestorów - Portal Branżysty". Użytkownik zostanie poproszony o podanie nadanego przez Urząd loginu i hasła w celu uwierzytelnienia się w systemie.

Po pozytywnym uwierzytelnieniu operatora zostanie otwarta strona główna portalu. Na tle mapy pojawia się "Kartoteka obiektów GESUT".

W lewej części okna przeglądarki znajdują się pozycje menu umożliwiające otwarcie okna Kartoteki oraz okno listy zgłoszonych nieprawidłowości:

Widok opcji menu portalu branżysty


Wyszukiwanie obiektu GESUT

Aby wskazać nieprawidłowość dotyczącą konkretnego obiektu bądź potwierdzić zgodność treści jego atrybutów z bazą podmiotu władającego siecią, należy wejść do "Kartoteki obiektów GESUT".

Widok okna kartoteki obiektów GESUT

Ikona czerwonego znaku plus/minus jest dostępna dla Użytkowników z przypisaną branżą i uprawnieniem do zgłaszania uwag przez Portal Branżysty.

Przycisk Ikona niebieskiego plusa powoduje otwarcie okna z kryteriami wyszukiwania po klasie obiektu, kodzie kartograficznym i innych atrybutach opisowych.

Widok okna selekcji obiektów GESUT

Drugim sposobem odszukania obiektu jest wskazanie w pobliżu obiektu punktu na mapie za pomocą narzędzia Ikona zakresu z niebieskim plusem.

Widok okna kartoteki obiektów GESUT

Po wyszukaniu pożądanych obiektów w Kartotece, można wyświetlić ich atrybuty korzystając z zaznaczonej poniżej ikony.

Widok okna kartoteki obiektów GESUT oraz okna atrybutów

Kartoteka pozwala na:

  • Stwierdzenie zgodności - po potwierdzeniu zgodności obiektu Operator może przejść do okna z nieprawidłowościami, w którym ma możliwość przesłania wniosku do TurboEWID.

  • Edycję - wykorzystując ikonę czerwonego plusa/minusa, Operator ma możliwość wprowadzenia zmian w atrybutach obiektu i jego aktualizację. Po zatwierdzeniu operacji w oknie kartoteki zmieni się status obiektu. Edycji na jednym obiekcie można dokonać kilkukrotnie.

Ikona czerwonego znaku plus/minus jest dostępna dla Użytkowników z przypisaną branżą i uprawnieniem do zgłaszania uwag przez Portal Branżysty.

  • Zgłoszenie nieprawidłowości - za pośrednictwem ikony z wykrzyknikiem. Po wprowadzeniu zgłoszenia należy przejść do listy nieprawidłowości i przesłać ją do programu TurboEWID.

Stwierdzenie zgodności

Potwierdzenie zgodności treści atrybutów obiektu z bazy GESUT, ze stanem wynikającym z dokumentacji posiadanej przez podmioty władające siecią, dotyczy wybranego w Kartotece obiektu. Po wybraniu odpowiedniego obiektu i wyświetleniu go w Kartotece obiektów GESUT naciskamy opcję "Stwierdzono zgodność" (ikona Ikona zielonego markera).

Widok okna kartoteki obiektów GESUT z potwierdzeniem zgodności

Następnie nieprawidłowość wyświetlamy w oknie "Lista nieprawidłowości" i wysyłamy nieprawidłowość do Urzędu.

Widok okna listy nieprawidłowości

Zgodność można potwierdzić w oknie Edycji obiektu GESUT dostępnego pod przyciskiem Ikona czerwonego znaku plus/minus za pomocą przycisku Ikona z napisem: Stwierdzono zgodność.

Widok okna kartoteki i edycji obiektów GESUT


Edycja obiektu GESUT

Ikona czerwonego znaku plus/minus jest dostępna dla Użytkowników z przypisaną branżą i uprawnieniem do zgłaszania uwag przez Portal Branżysty.

Po wybraniu odpowiedniego obiektu i wyświetleniu go w "Kartotece obiektów GESUT" za pomocą przycisku Ikona czerwonego znaku plus/minus otwieramy okno w którym możemy edytować/dodawać atrybuty danego obiektu. Po prawej stronie mamy dane z bazy (pola nie do edycji), a po prawej stronie mamy "Propozycję zmian" – pola w których możemy dokonać zmian atrybutów.

Widok okna kartoteki obiektów GESUT i okna edycji obiektu

Po naciśnięciu przycisku "Aktualizuj" zmiany zostaną zapisane. Możemy je podglądnąć wciskając odpowiednio przycisk Ikona z napisem Zm.

Widok okna listy z nieprawidłowościami i okna z atrybutami obiektu


Zgłoszenie nieprawidłowości

Okno z listą nieprawidłowości jest dostępne w menu po lewej stronie.

Widok okna listy nieprawidłowości

Okno zawiera listę nieprawidłowości zgłoszonych przez zalogowanego Operatora. Do momentu ich dalszego przesłania posiadają status: roboczy (stan przejściowy Zamawiającego nie jest widoczny w programie TurboEWID). Za pomocą narzędzi można odpowiednio zarejestrować nieprawidłowość nie związaną z obiektem Ikona czerwonego plusa, edytować już zarejestrowaną nieprawidłowość Ikona czerwonego znaku plus/minus, przypiąć obiekt wybrany w Kartotece GESUT do nieprawidłowości Ikona z pinezką czarną i pinezką żółtą oraz odpiąć nieprawidłowość od obiektu Ikona z czarną pinezką i czerwonym znakiem X.

Nieprawidłowość może dotyczyć wybranego w Kartotece obiektu (w zakresie atrybutów lub geometrii) lub wskazanej lokalizacji na mapie bez powiązania z obiektem (np. braku obiektów w bazie ODGiK).

Nieprawidłowość dotyczącą geometrii obiektu

Po wybraniu i podświetleniu obiektu w "Kartotece obiektów GESUT" należy kliknąć przycisk Ikona z wykrzyknikiem. Pokaże się okno "Zgłoszenie nieprawidłowości do obiektu o ID: (...)":

Widok okna zgłoszenia nieprawidłowości do obiektu

Należy w nim określić lokalizację nieprawidłowości na obiekcie za pomocą przycisku Ikona zakresu z czerwonym plusem, oraz opisać nieprawidłowość. Załączniki należy dodać w "Dokumentacji cyfrowej".

Widok okna listy nieprawidłowości i okna dokumentacji nieprawidłowości

UWAGA: W trakcie zatwierdzania nieprawidłowości może wystąpić komunikat "Brak uprawnień do modyfikacji SUT (...)" lub "Modyfikacja zabroniona, ponieważ obiekt nie należy do GESUT" co może oznaczać, że odpowiednio Operator nie ma przyznanych odpowiednich uprawnień, a w drugim przypadku obiektu nie należy do bazy GESUT, bo np. jest jeszcze obiektem w modelu pojęciowym K1.

Nieprawidłowość dotycząca braku obiektu w bazie

Ten tryb zgłaszania nieprawidłowości umożliwia np. przesłanie informacji o braku obiektu w bazie GESUT w zaznaczonym miejscu na mapie. Odpowiednie narzędzie jest dostępne w oknie Lista nieprawidłowości, na którym wciśnięcie Ikona czerwonego plusa spowoduje otwarcie okna "Zgłaszanie nieprawidłowości". Wypełnia się je tak samo jak podczas zgłaszania Nieprawidłowości dotyczącej geometrii obiektu (opisane powyżej w tym rodziale).

Widok okna listy nieprawidłowości oraz zgłaszania nieprawidłowości


Przy wysyłaniu nieprawidłowości z listy należy wpisać sygnaturę dokumentu, opis oraz tryb w jakim nieprawidłowość jest zgłaszana.

Widok okna listy nieprawidłowości

Przed wysłaniem wniosku można wygenerować jego podgląd.

Po poprawnym podpisaniu i wysłaniu zgłoszenia zostaje utworzona sygnatura sprawy.